Een
sacrament is een heilige godsdienstige handeling
waardoor de gelovige een onzichtbare zegen
ontvangt, in de vorm van een
uiterlijk teken,
zichtbaar of hoorbaar.
De
sacramenten zijn door onze Jezus Christus zelf
ingesteld. De
Koptisch Orthodoxe Kerk geloofd dat de
sacramenten echt heilzaam
zijn en dat ze de
gelovige werkelijk onzichtbare zegen brengen.
+
St. Petrus de apostel zegt in een van zijn
brieven: "...die eertijds ongehoorzaam geweest
waren, toen de lankmoedigheid
Gods
bleef afwachten, in de dagen van Noach, terwijl
de ark in gereedheid werd gebracht, waarin
weinigen, dat is acht zielen,
door het water heen gered werden. Als tegenbeeld
daarvan redt u thans de doop" (1 Pet. 3:20,21).
+
St. Johannes de Evangelist
zegt het volgende over de communie:
"Jezus
dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar, ik zeg u, tenzij gij het vlees van de Zoon des mensen eet
en zijn
bloed drinkt, hebt gij geen leven in uzelf. Wie
mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, heeft
eeuwig leven en Ik zal hem opwekken
ten
jongste dage. Want mijn vlees is ware spijs en
mijn bloed is ware drank.
Wie
mijn vlees eet en mijn bloed drinkt, blijft in
Mij en Ik in hem. Gelijk de levende Vader mij
gezonden heeft en Ik leef door de
Vader, zo zal
ook hij, die Mij eet, leven door Mij . Dit is het
brood, dat uit de hemel nedergedaald is;
niet gelijk de vaderen gegeten hebben en
gestorven zijn; wie dit brood eet, zal in
eeuwigheid leven" (Joh.6:53-59).
Hetzelfde geldt voor de andere sacramenten.
Het
aantal kerkelijke sacramenten
+
Er zijn zeven sacramenten: doop, vormsel,
biecht, eucharistie, ziekenzalving, huwelijk en
het wijdingssacrament.
+
De eerste vier sacramenten zijn noodzakelijk
voor elke gelovige. Hoewel de andere drie niet
voor elke gelovige
nodig
zijn, zijn toch het huwelijk en het
wijdingssacrament onmisbaar voor de kerk. De
eerste is belangrijk voor de
instandhouding
en groei van de mensheid en de tweede voor het
uitoefenen van verschillende gewijde taken, die
niet
door leken verricht kunnen worden.
+
De Koptisch Orthodoxe
Kerk heeft dus zeven sacramenten: De algemene
definitie van de kerkelijke sacramenten is op
alle zeven van toepassing.
De
Bijbel bevat instructies betreffende elk van de
zeven sacramenten. De geschriften van de
kerkvaders in de vroegste
eeuwen maken duidelijk dat er zeven sacramenten
zijn. Sommigen noemden één, twee of drie van de
sacramenten en
anderen noemden weer andere, enz. De Kerk
vergelijkt de zeven sacramenten met de zeven
zuilen
waarop
de Wijsheid haar huis heeft gebouwd (Spr.
9:1).In de bijbel drukt het getal zeven het
begrip van volmaaktheid uit.
De
viering van de sacramenten
Bij ieder sacrament horen bepaalde gebeden om de
zegen van de Heilige Geest te vragen en te
ontvangen.
Wie mag de sacramenten
toedienen?
+
Een bisschop kan alle sacramenten bedienen, maar
er zijn minstens drie bisschoppen nodig
voor de wijding van een
bisschop in het sacrament van de geestelijkheid.
Een priester kan geen geestelijke staat
verlenen, maar kan de
andere zes sacramenten bedienen. Een diaken kan
alleen de bisschop of priester helpen bij de
bediening van de zeven
sacramenten. Sacramenten kunnen dus alleen
toegediend worden door een priester of een
bisschop en niet door leken of diakenen.
+
De Koptisch Orthodoxe Kerk leert dat de
werkzaamheid van de zegeningen die door de
sacramenten verkregen worden, niet
afhankelijk zijn van de wijze waarop de priester
of de bisschop leeft. Dit
is gebaseerd op de volgende redenen. De apostel
Paulus zegt
dat de wezenlijke zegenboodschap
niet van enige menselijke inspanning afhangt,
maar volkomen van God:
"Daarom, noch wie plant, noch
wie begiet, betekent iets,
maar God, die de wasdom geeft" (1 Kor.3:7).
Hoewel
de Heer niet doopte en het dopen overliet aan de
discipelen, staat er toch in de bijbel dat Hij het
was die doopte (Joh. 4:1,2).
"
Onze Heer is het, die met de Heilige Geest doopt"(Joh. 1:33).
Wij
kunnen begrijpen dat op dezelfde manier gezegd kan
worden, dat het niet de priester of de bisschop
is die
de sacramenten bedient, maar de Heer die in hem, met
hem en door hem werkt. "...want God is het, die om
zijn welbehagen
zowel het willen als het werken in u
werkt" (Fil. 2:13); "Maar als medewerkers
(Gods) vermanen wij u ook de genade Gods niet
tevergeefs te ontvangen" (2 Kor. 6:1).
St.
Paulus zegt verder: "...want ik heb meer gearbeid
dan zij allen, doch niet ik, maar de genade Gods,
die met mij is" (1 Kor. 15:10).
St.
Paulus zegt ook: "Wij zijn dus gezanten van
Christus, alsof God door onze mond u vermaande;
in naam van Christus vragen wij u:
laat u met God
verzoenen"(2 Kor. 5:20).
Toen
Korach, Dathan en Abiram tegen God en Mozes
rebelleerden, hun vuurpannen namen en daarin wierook
offerden, werden ze
streng gestraft. Maar God gaf dit bevel: "...en maakt deze (de vuurpannen)
tot dunne platen, tot een overtrek voor het altaar,
want zij hebben ze voor het aangezicht des Heren
gebracht, zodat deze geheiligd
zijn"(Num. 16:38).
Onze
Heer Jezus Christus gaf ons de opdracht te luisteren
naar de lessen van onze leraren, ook al zijn deze
slecht. We moeten echter
hun slechte voorbeeld niet
volgen (Mt. 23:1-3).
St.
Johannes Chrysostomus zei: "Het kan gebeuren dat de
leiders slecht zijn en de leken rechtschapen.
Maar de
zegen hangt niet af van de levenswijze van de
geestelijkheid. Ik zeg dit omdat niemand moet
twijfelen aan de wettigheid van
de opgedragen riten als hij het leven van de
priester bestudeert, omdat alles
afhangt van de kracht van God. Hij alleen staat
garant
voor de
zegen die het sacrament bewerkstelligt."
En St.
Athanasius de Apostolische zei: "De priester wijdt
het water (voor de doop) niet, maar verricht slechts
de handelingen die nodig
zijn, waarvoor hij Gods zegen verkrijgt".Hij zei
ook: "Als wij dopen, bevestigen en vergiffenis
schenken, is dit alles slechts te danken
aan
Christus die het bewerkstelligt."
En ook:
"Het maakt niet uit of de sacramenten uit de hand
van een rechtschapen of een niet rechtschapen
priester komen, omdat de
sacramenten lijken op zaadjes die over de aarde
verspreid worden door de boer en die de benodigde
oogst leveren of de handen van
de boer nu schoon of vuil zijn;
en als
het effect van de sacramenten afhangt van de
levenswijze van de priester, volgt daaruit dat onze
redding afhangt van zijn wil!"