De
viering van het sacrament van het huwelijk is de
heilige dienst waardoor de bruidegom en de
bruid
samen verenigd worden en
de goddelijke genade ontvangen die hun
echtvereniging heiligt,
volmaakt en geestelijk
maakt, gelijk de vereniging van Christus met de
kerk. Dit
sacrament is van
zeer groot belang. Niet alleen
het leven van twee personen, maar het huis, de
staat, de Kerk, en
het
Koninkrijk Gods zijn er nauw bij betrokken. Het
is niet een sacrament om lichtvaardig of
onnadenkend te beschouwen, of
onzorgvuldig te bedienen.
Instelling van het sacrament
*
Het lijdt geen twijfel dat het huwelijk door God
zelf ingesteld is bij de schepping van de
wereld.
"En God schiep de mens naar zijn beeld; naar
Gods beeld schiep Hij hem;
man en vrouw schiep Hij hen. En God zeide tot hen: Weest vruchtbaar
en wordt talrijk; vervul de
aarde"(Gen.1:27,28). Wanneer de Bijbel het
heeft over schepping van Eva, staat er:
"Hij bracht haar tot de mens"(Gen.2:22).
*
In het nieuwe testament bevestigd Christus dit
sacrament:
1.
Door de bruiloft te Kana in galilea bij te
wonen(Joh.2).
2.
Door Zijn leer, toen de Farizeeën Hem vroegen:
"Is het geoorloofd zijn vrouw weg te zenden om
allerlei redenen?
"Hij antwoordde en zeide: Hebt gij niet gelezen,
dat de Schepper hen van den beginne als man en
vrouw heeft gemaakt?
En Hij zeide: Daarom zal een man zijn
vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen
en die twee zullen tot één vlees zijn.
Zo zijn zij niet meer twee, maar één vlees.
Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens
niet" (Mt.19:4-6)
3.
Sommige kerkvaders waren van mening dat Christus
dit sacrament instelde in de 40 dagen gedurende
welke Hij aan
Zijn leerlingen verscheen, na zijn opstanding,
waarin Hij met hen sprak over al wat het
Koninkrijk Gods betreft (Hand.1:3).
Drievoudig doel van het huwelijk
Het
doel van het huwelijk is drievoudig:
*
Instandhouding en groei van de mensheid: "...man
en vrouw schiep Hij hen. En God zegende hen en
God zeide tot hen:
Weest vruchtbaar en wordt talrijk; vervult de
aarde" (Gen.1:27,28). De groei van de mensheid
leidt natuurlijk tot groei van de Kerk.
*
Man en vrouw helpen elkaar: "En de Here God
zeide: het is niet goed, dat de mens alleen zij.
Ik zal hem een hulp maken,
die bij hem past"(Gen.2:18).
*
Na de val van de mens en de komst van de zonde
in de
wereld, ontstond er een ander doel, het huwelijk
zou kunnen helpen om
man en vrouw te bewaren voor de verleiding van
overspel. "Wat nu de punten betreft, waarover
gij mij geschreven hebt, het is goed
voor een mens niet aan een vrouw verbonden te
zijn, maar met het oog op de gevallen van
hoererij moet ieder zijn eigen vrouw
hebben en iedere vrouw haar eigen man. ...Maar
tot de ongehuwden
en de weduwen zeg ik: Het is goed voor hen,
indien zij blijven,
zoals ik. Indien zij zich echter niet kunnen
beheersen,laten zij dan trouwen. Want het is
beter te trouwen dan van begeerte te
branden"(1 Kor.7:1,2,8,9).
Het
uiterlijke teken
Er
zijn drie uiterlijke tekenen in dit sacrament
1.
De verklaring van bruidegom en bruid voor de
kerkgemeenschap dat zij "uit vrije wil" een
huwelijk met elkaar willen aangaan en dat zij elkaar trouw
zullen zijn tot het einde van hun leven.
2.
De huwelijksplechtigheid geleid door de
priester, waardoor hij Gods genade vraagt voor
bruidegom en bruid.
3.
De olie, waarmee bruidegom en bruid gezalfd
worden tijdens de huwelijksdienst.
De
onzichtbare genade
De
functie van dit sacrament is:
*
Om de huwelijksvereniging te heiligen en
geestelijk te maken: "Het huwelijk zij in ere
bij allen en het bed onbezoedeld"(Heb.13:4).
"Want dit wil God: uw
heiliging, dat gij u onthoudt van de hoererij;
dat ieder uwer in
heiliging en eerbaarheid zijn vat wete te
vererven" (1 Tes.4:3-4).
*
Om man en vrouw te helpen om verenigd te blijven
en niet te scheiden, net zoals de eenheid van
Christus met de Kerk eeuwigdurend is."Hetgeen
dan God samengevoegd heeft, scheide de mens
niet" (Mt.19:6).
*
Om man en vrouw saamhorig en elkaar trouw te
laten blijven.
Verplichtingen van man & vrouw
1. Voor
het huwelijk
1.
Beiden dienen christenen te zijn, omdat christus'
genade niet aan niet christenen gegeven kan worden,
noch in dit
sacrament noch in andere sacramenten.
2.
Beiden dienen tot de Orthodoxe Kerk te behoren, en
als één van hen dat niet is, moet hij of zij eerst
toetreden tot deze Kerk.
3.
Beiden moeten niet voordien een vleselijke of
geestelijke relatie met een ander gehad hebben, die
beletsel vormt voor hun huwelijk.
4. Elk
van beiden moet de wens hebben om met de ander te
trouwen. De wens van de ouders is niet voldoende. De
priester hoort elk
van hen apart en openlijk te
vragen of hij of zij toestemt om met de ander te
trouwen.
2. Bij
de huwelijkssluiting
Aangezien het huwelijk een van de kerkelijke
sacramenten is,moet het door de kerk voltrokken
worden. Het is de plicht van de
priesters hun gemeente te leren dat elk huwelijk
binnen de kerk moet plaatsvinden en dat de kerk niet
toestaat dat er
enig huwelijk daarbuiten gesloten wordt.
3. Na
de huwelijkssluiting
* De
echtgenoot mag slechts één vrouw hebben en de vrouw
slechts één man. "En Hij antwoordde en zeide: Hebt
gij niet
gelezen, dat de Schepper hen van den beginne als man
en vrouw heeft gemaakt? En Hij zeide: Daarom zal een
man zijn
vader en moeder verlaten en zijn vrouw aanhangen en
die twee zullen tot één vlees zijn" (Mt.19:4-5)
* Als
één van hen sterft, mag de ander hertrouwen. "Een
vrouw is gebonden, zolang haar man leeft; maar
indien haar man is
ontslapen, is zij vrij om te trouwen, met wie zij
wil, mits in de Here"(1 Kor.7:39).
* Zij
kunnen nooit scheiden behalve om één reden,
nl.hoererij: "Zo zijn zij niet meer twee, maar één
vlees.
Hetgeen dan God samengevoegd heeft, scheide de mens
niet. Wie zijn vrouw wegzendt om een andere reden dan
hoererij en een
andere trouwt, pleegt echtbreuk" (Mt.
19:6,9).Daarom is het niemand toegestaan zijn of
haar huwelijkspartner om enige andere
reden te
verlaten.
De
bedienaar van het sacrament
De
bediening van dit sacrament is de priesters
gegeven, Bisschoppen kunnen het sacrament ook
toedienen.