Het
vormsel, dat in de Koptisch Orthodoxe Kerk het
sacrament van "myron" heet, is het sacrament
waardoor de gelovige de gave ontvangt van de Heilige
Geest, de enige die hem bevestigen kan in
het nieuwe leven, hem gegeven door de doop. Net als
het sacrament van de doop, kan dit
sacrament
nooit
herhaald worden.
INSTELLING VAN HET SACRAMENT
Het
werd ingesteld op basis van verschillende beloften
die de Heer Jezus Christus heeft gedaan
over het
schenken van de Heilige Geest. Zie hiervoor het
evangelie van Johannes,
hoofdstuk 7,14,15,16, enz.
HET
MOMENT VAN TOEDIENEN
Omdat
de gelovige door dit sacrament wordt bevestigd in
het nieuwe leven, hem gegeven na de
doop, moet
het dus direct na de doop gegeven worden. Sommige
kerken zeggen dat het uitgesteld moet worden tot de
kinderen er rijper voor zijn. In antwoord hierop
moeten de volgende opmerkingen voldoende zijn:
* De
Heilige Geest daalde onmiddellijk na de doop van
onze Heer Jezus Christus op Hem neer: "Nadat
Jezus gedoopt was, steeg Hij op uit het water. En
zie, de hemelen openden zich, en Hij zag de Geest
Gods nederdalen als een duif en op Hem komen"(Mt.
3:16).
* De
apostelen hadden de gewoonte dit sacrament toe te
dienen door direct na de doop de pasgedoopte de
handen op te leggen.
"Toen nu de apostelen te
Jeruzalem hoorden, dat Samaria het woord Gods had
aanvaard, zonden zij tot hen Petrus en Johannes,
die, daar aangekomen, voor hen baden, dat zij de
Heilige Geest mochten ontvangen. Want deze was nog
over niemand van hen gekomen, maar zij waren alleen
gedoopt in de naam van de Here Jezus. Toen legden
zij hun de handen op en zij ontvingen de Heilige
Geest"(Hand. 8:14-17); "En toen zij dit
hoorden, lieten zij zich dopen in de naam van de Here Jezus. En toen Paulus hun de handen oplegde,
kwam de Heilige Geest over hen"(Hand. 19:5,6).
*
Omdat baby's in staat geacht worden de genade van de
doop te ontvangen, is er geen reden hen uit te
sluiten van het sacrament van myron.
* De
Bijbel verklaart dat sommige baby's al in de
moederschoot vervuld waren van de Heilige Geest,
bijv. Johannes de Doper
(Luc. 1:15).
HET
ZICHTBARE TEKEN
In de
vroege dagen van de kerk werd dit sacrament gevierd
door het opleggen van de handen. "Toen legden
zij (Petrus en Johannes) hun de handen op en zij
ontvingen de Heilige Geest" (Hand. 8:14-17); "En
toen zij dit hoorden, lieten zij zich dopen in de
naam van de Here Jezus. En toen Paulus hun de handen
oplegde, kwam de Heilige Geest over hen" (Hand.
19:5,6).
Het
opleggen van de handen werd later vervangen door
zalving met de heilige olie (myron): "Gij echter
hebt een zalving van de Heilige en gij weet dat
allen.
...En wat u betreft, de zalving, die gij van Hem
ontvangen hebt, blijft op u, en gij
hebt niet van
node, dat iemand u leert; maar gelijk zijn zalving u
leert over alle dingen, en waarachtig is en geen
leugen, blijft in Hem, gelijk zij u geleerd heeft" (Joh. 2:20,27);
"Hij
nu, die ons met u bevestigt in de Gezalfde en ons
heeft gezalfd, is God, die ook zijn zegel op ons
gedrukt
en de Geest tot onderpand in onze harten gegeven
heeft" (2 Kor. 1:21,22).Bepaalde delen van het lichaam worden met olie
gezalfd, na het zeggen van bepaalde gebeden. Er
wordt
aangenomen dat de heilige olie voor het eerst door
de apostelen werd gemaakt van de kruiden en oliën
die
waren klaargemaakt voor het lichaam van de Heer, ten
tijde van Zijn begrafenis en erna (Luc. 23:56,
24:1).
De
heilige Marcus bracht een gedeelte ervan mee naar
Egypte en sinds die tijd wordt, wanneer het myron bijna
op is, een nieuwe hoeveelheid gemaakt door het
mengen van oliën en kruiden, en het restje myron wordt
aan het nieuwe mengsel toegevoegd. Het wordt nu
gemaakt van olijfolie en bepaalde kruiden en wordt
door de patriarch, bijgestaan door de bisschoppen,
gewijd door het uitspreken van lange gebeden.
DE
ONZICHTBARE ZEGEN
Door
dit sacrament, ontvangt de gelovige het geschenk van
de Heilige Geest bevestigt hem in het nieuwe leven,
hem gegeven door de
doop, hem de kracht geeft in dat
nieuwe leven te groeien, die hem alles leert (1 Joh.
2:20,21) en hem sterk houdt op de weg van de
waarheid.
De
zeven gaven van de Heilige Geest zijn: wijsheid,
inzicht, beleid, sterkte, kennis, godsvrucht en
ontzag voor God (Jesaja 11:2).
De gelovige verkrijgt deze gaven door dit sacrament.
DE
BEDIENAAR VAN HET VORMSEL
Het
toedienen van het vormsel was oorspronkelijk
voorbehouden aan de apostelen, die deze taak
overdroegen aan de bisschoppen, hun opvolgers. Maar
ten gevolge van de moeilijke reisomstandigheden en het
feit dat de bisschoppen onmogelijk overal in de
grote parochies het vormsel konden toedienen,
ontstond het gebruik dat de bisschoppen de olie
zegenden en daarna aan de priesters toestemming
gaven te
zalven en de zegen van de bisschoppen door te geven.
HET
ZALVEN VAN KONINGEN
Christelijke koningen in christelijke landen worden
gezalfd met de heilige olie zodat ze de speciale
zegen van de Heilige Geest ontvangen, om hen met de
wijsheid en hulp van God te helpen hun plichten te
vervullen.
Dit was
ook het gebruik in het Oude Testament waar de
koningen van Israël gezalfd moesten worden door de
profeten.
Toen David tot koning van Israël gezalfd
werd, ontving hij de Heilige Geest: "Samuël nam de
oliehoorn en zalfde hem te midden van zijn broeders.
Van die dag af greep de Geest des Heren David aan"
(1 Sam. 16:13).
Het
hoofd van de kerk in elk land heeft het recht zijn
koningen te zalven.