De doop
is het sacrament waardoor iemand opnieuw geboren
wordt en opgenomen wordt in de
Kerk, na drie keer ondergedompeld
te zijn in het water in de naam van de Vader, de
Zoon en de
Heilige Geest.
Dit is
het eerste van alle sacramenten, omdat het wordt
gezien als de deur waardoor de gelovige
de Kerk en het
Koninkrijk van genade binnenkomt, zoals door onze
Heer Jezus Christus gezegd is:
"Voorwaar, voorwaar
Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit water en
Geest kan hij het
Koninkrijk Gods niet
binnengaan" (Joh. 3:5).
Daarom moeten gelovigen dit
eerst ontvangen voor zij een van de andere
sacramenten kunnen
ontvangen.
Voorbeelden uit het oude testament
* De
Ark van Noach: "...die eertijds ongehoorzaam geweest
waren, toen de lankmoedigheid Gods
bleef afwachten, in de dagen van Noach, terwijl
de ark in gereedheid werd gebracht, waarin weinigen,
dat is acht zielen, door het water heen gered
werden. Als tegenbeeld daarvan redt u thans de doop"
(1 Petr. 3:20,21).
* De
besnijdenis: "In Hem zijt gij ook met een
besnijdenis, die geen werk van mensenhanden
is, besneden door het afleggen van het lichaam
des vlezes, in de besnijdenis van Christus, daar gij
met Hem begraven zijt in de doop " (Col. 2:11,12).
* Het
oversteken van de Rode Zee: "Want ik stel er prijs
op, broeders, dat gij weet, dat onze vaderen allen
onder de wolk waren, allen door de zee heengingen,
allen zich in Mozes lieten dopen in de
wolk en in de zee" (1 Kor. 10:1,2).
Het
doopsel van Johannes de Doper
Hoewel
dit doopsel van de hemel kwam, was het toch "de doop
der bekering tot vergeving van zonden" (Luc.
3:3). Het was om de joden voor te bereiden de
Messias te aanvaarden en het was tegelijkertijd een teken
van voorbereiding voor de christelijke doop.
Het
dopen door de discipelen voor de dood van de Messias
In de
bijbel staat dat de discipelen doopten gedurende het
leven van onze Heer Jezus Christus op aarde (Joh.
4:2). Maar dit dopen diende ook om de joden voor te
bereiden op de komst van de Messias.St.
Johannes Chrisostomus zegt dat het precies hetzelfde
was als het dopen door Johannes de Doper.
Instelling van het sacrament
Onze
Heer Jezus Christus zelf stelde dit sacrament in, na
Zijn verrijzenis toen Hij zei: "Mij is gegeven alle
macht in hemel en op (de)
aarde. Gaat dan henen,
maakt al de volken tot mijn discipelen en doopt hen in
de naam van de Vader en van de Zoon en van de
Heilige Geest" (Mt. 28:18,19).
De
zichtbare tekenen
De
zichtbare tekenen zijn: het driemaal onderdompelen
in het water en de woorden uitgesproken door de
priester:
"Ik doop u in de naam van de Vader en van
de Zoon en van de Heilige Geest."
Er
wordt met water gedoopt om de volgende redenen :
*
Onze Heer Jezus Christus werd in het water gedoopt (Mt.
3:13-16).
*
Onze Heer Jezus Christus zei: "...tenzij iemand
geboren wordt uit water en Geest, kan hij het Koninkrijk
Gods niet binnengaan" (Joh. 3:5).
* De
apostelen en de vroege kerk doopten met water: "Toen
merkte Petrus op: Zou iemand het water kunnen weren,
om dezen te dopen" (Hand. 10:47); "...en beiden
daalden af in het water, zowel Fillippus als de kamerling (de Ethiopier), en hij
doopte hem" (Hand. 8:38).
* Het
werd gebruikt sinds het allereerste begin van de
Kerk.
*
Water reinigt het lichaam en het doopsel reinigt de
ziel.
De
dopeling wordt geheel in het water ondergedompeld
*
Onze Heer Jezus Christus werd op deze wijze gedoopt:
"Terstond nadat Jezus gedoopt was, steeg Hij
op uit het water" (Mt. 3:16).
* De
vroege kerk in de apostolische tijd doopte ook op
deze wijze: En beiden daalden af in het water, zowel Filippus als de kamerling (de Ethiopier), en
hij doopte hem" (Hand. 8:38). Ongetwijfeld
had de Ethiopier water bij zich in zijn
koets en dat had Filippus kunnen gebruiken om hem te
besprenkelen, als het dopen door besprenkelen was
toegestaan.
* In
het Grieks wordt dit sacrament Baptisma genoemd. Het
is afgeleid van een werkwoord dat natmaken en
onderdompelen betekent.
* De
doop lijkt op het sterven en begraven worden met
onze Heer Jezus Christus. Het begraven van een dood
lichaam betekent, het geheel in het graf leggen.
"Of weet gij niet, dat wij allen, die in Christus
Jezus gedoopt zijn, in zijn dood gedoopt zijn? Wij
zijn dan met Hem begraven door de doop in de dood,
opdat, gelijk Christus uit de doden opgewekt is door
de majesteit des Vaders, zo ook wij in
nieuwheid de levens zouden wandelen" (Rom. 6:3,4).
*
Daarom houdt de Koptische Kerk zich vast aan het
dopen door onderdompeling en vindt zij het niet juist
om te dopen door besprenkeling.
DE
ONZICHTBARE ZEGENING
*
Wedergeboorte: "Jezus antwoordde en zeide tot hem:
Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij
iemand wederom geboren wordt, kan hij het
Koninkrijk Gods niet zien. Nicodemus zeide tot Hem: Hoe kan een
mens geboren worden, als hij oud is? Kan hij dan
voor de tweede maal in de moederschoot ingaan en
geboren worden? Jezus antwoordde: Voorwaar,
voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand geboren wordt uit
water en Geest, kan hij het Koninkrijk Gods niet
binnengaan" (Joh. 3:3-5).
Om deze reden noemt de apostel Paulus de doop
wedergeboorte: "...heeft Hij, niet om werken
der gerechtigheid, die wij zouden gedaan hebben,
doch naar zijn ontferming ons gered door het bad der
wedergeboorte en der vernieuwing door de Heilige
Geest"
(Titus 3:5).
*
Vergeving van zonden: "Bekeert u en een ieder van u
late zich dopen op de naam van Jezus Christus,tot
vergeving van uw zonden"(Hand. 2:38)
*
Reiniging en Heiliging: "Als tegenbeeld daarvan
redt u thans de doop, die niet is een afleggen van
lichamelijke onreinheid, maar een bede van een goed
geweten tot God"(1 Petrus 3:21);
"Evenals Christus zijn gemeente heeft liefgehad en
Zich voor haar overgegeven heeft, om haar te
heiligen, haar reinigende door het waterbad met het
woord" (Efeziers
5:25,26).
*
Redding: "Wie gelooft en zich laat dopen, zal
behouden worden"(Mc. 16:16); "Als tegenbeeld
daarvan redt u thans de doop, die niet is een
afleggen van lichamelijke onreinheid, maar een bede
van een goed geweten tot God, door de opstanding van
Jezus Christus" (1 Petr. 3:21).
*
Aanname: "Want gij zijt allen zonen van God, door
het geloof, in Christus Jezus. Want gij allen, die
in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus
bekleed" (Gal. 3.26,27).
ÉÉN
DOOPSEL
Onze
kerk leert dat degenen die op de juiste manier
gedoopt zijn, niet opnieuw gedoopt moeten worden.
Paulus
bevestigt dit : "Een Heer, een geloof, een doop"
(Ef.
4:5). De redenen waarom een doop niet herhaald moet
worden:
* De
doop is het herboren worden of wedergeboorte. Omdat
de mens lichamelijk slechts een keer wordt geboren,
kan hij ook geestelijk niet vaker dan een keer
geboren worden.
* De
doop is deel hebben aan de dood en opstanding van
onze Heer Jezus Christus. "Wij zijn dan met
Hem begraven door de doop in de dood, opdat, gelijk
Christus uit de doden opgewekt is door de majesteit
des Vaders, zo ook wij in nieuwheid des levens
zouden wandelen" (Rom. 6:4); "...daar gij met
Hem begraven zijt in de doop. In Hem zijt gij ook
mede opgewekt door het geloof aan de werking Gods,
die Hem uit de doden heeft opgewekt" (Col. 2:12)
En onze Heer Jezus Christus stierf en verrees
slechts eenmaal. Ook wanneer christenen het geloof
verwerpen en vervolgens weer terugkeren naar de
kerk,hoeven ze niet opnieuw gedoopt te worden.
In dat geval is het voldoende dat ze deelhebben aan
de twee sacramenten van biecht en de heilige
communie.
KINDERDOOP
Sommige
kerken zeggen dat alleen volwassenen gedoopt kunnen
worden. Onze kerk gelooft dat ook baby's gedoopt
moeten worden en wel om de volgende redenen:
*
Baby's zijn erfgenamen van Adams zonde en het is
nodig hen daarvan te reinigen door de doop.
* In
het Oude Testament moesten baby's besneden worden om
toegelaten kunnen worden tot Gods Verbond. Omdat
besnijdenis een soort doop was, moeten baby's nu
gedoopt worden om als leden van de kerk aangenomen
te worden. Men moet bedenken dat de besnijdenis die,
"een bezegeling van het geloof was" (Rom. 4:11) werd gedaan bij kinderen die
nog niet in staat waren bewust te geloven. Dit teken
maakte hen tot ontvangers van de zegeningen van het
Verbond met God.
* God
sloot baby's niet uit van het ontvangen van grote
zegeningen, bijvoorbeeld: Jeremia werd gewijd
voor hij in de moederschoot gevormd was (Jer. 1:5);
Johannes de Doper werd vervuld van de Heilige
Geest toen hij nog in de schoot van zijn moeder was
(Luc. 1:15).
* In
de apostolische tijd werden hele gezinnen gedoopt en
er zijn ongetwijfeld baby's in die gezinnen
geweest, zoals in de families van Cornelius (Hand.
10:48), Lydia (Hand. 16:14,15), de gevangenenbewaarder (Hand. 16:33), het gezin van Stefanus
(Kor.
1:16), enz.
* Dit
was de traditie in de kerk sinds de vroegste eeuwen,
zoals blijkt uit de geschiedenis en de brieven
van de kerkvaders.
Origenes zei: "De apostelen gaven de traditie van
het dopen van baby's ook door aan de kerk, omdat
baby's gedoopt worden voor de vergeving van de
zonden, om de erfzonden af te wassen". Men
zegt: "het dopen van baby's is een
apostolische traditie."
In de apostolische overleveringen, lezen we:
"Ze zullen de kinderen eerst dopen. Als ze zelf
kunnen antwoorden, laat ze antwoorden. Maar als ze
dat niet kunnen, laat hun ouders antwoorden of
iemand van hun familie."
* De
kerk van onze Heer Jezus Christus op aarde is
samengesteld uit al diegenen die het geloof in Hem
belijden en gehoorzamen aan Zijn wetten, tezamen met
hun kinderen.
DE DOOP
DOOR BLOED
Martelaren, wier bloed vergoten is omwille van onze
Heer Jezus Christus voordat ze gedoopt waren, worden
beschouwd deze doop
wel ontvangen te hebben volgens
de verklaring van onze Heer: "een ieder dan,
die Mij belijden zal voor de mensen, hem zal ook Ik
belijden voor mijn Vader, die in de hemelen is" (Mt.
10:32). En ook: "Ieder, die zijn leven verloren
heeft om Mijnentwil, die zal het vinden" (Mt. 16:25).
DE
BEDIENAAR VAN HET DOOPSEL
Het
recht om het doopsel te bedienen werd oorspronkelijk
gegeven aan de apostelen, door onze Heer Jezus
Christus zelf: "Gaat dan henen, maakt al de volken
tot mijn dicipelen en doopt hen in de naam van de
Vader en van
de Zoon en van de heilige Geest"
(Mt. 28:19). Later
werd dat recht overgedragen aan de bisschoppen en
daarna aan de priesters.
VERPLICHTINGEN VAN DE GEDOOPTE
Voor de
doop moet men openlijk verklaren:
*
Zijn berouw: "En Petrus antwoordde hun: Bekeert u
en een ieder van u late zich dopen op de Naam van
Jezus Christus"
(Hand. 2:38). In zijn bekentenis van
berouw moet hij ook verklaren dat hij Satan en al
zijn werken heeft afgezworen.
*
Zijn geloof in de Heer Jezus Christus: "Wie gelooft
en zich laat dopen, zal behouden worden"
(Mc. 16:16). In zijn bekentenis van geloof moet hij
de geloofsbelijdenis uitspreken.
*
Maar bij baby's, die natuurlijk niet in staat zijn
berouw of geloof te belijden voor de doop, moeten de
ouders, peetvaders of peetmoeders voor hen deze
verklaring afleggen en beloven hen op te voeden in
de leer en de vermaningen van de Heer.